Honda silnik 2.2 i-CTDi
Bez
wątpienia Inżynierowie Hondy wykonali kawał dobrej roboty. Silnik 2.2
i-CTDi to jeden z najmniej kłopotliwych nowoczesnych turbodiesli
poprzedniego dziesięciolecia – następca, czyli wersja i-DTEC, boryka się
już z nieco większą liczbą niedomagań (głównie szwankuje filtr cząstek
stałych), ale nadal na tle konstrukcji z ostatnich lat wypada
zadowalająco. Zalety 2.2 i-CTDi? Solidna budowa, dobra dynamika,
rozsądne spalanie, wysoka kultura pracy – mocnych punktów jest naprawdę
dużo. A wady? Drogie oryginalne części, a przede wszystkim wygórowane
ceny aut z dieslem i-CTDi pod maską. Niestety (lub stety!), silnik ten
jest produkowany w Japonii, z jednej strony można więc liczyć na iście
japońskie wykonanie, a z drugiej – opłaty związane z importem aut na
polski rynek są wysokie (akcyza związana z pojemnością powyżej 2,0 l,
kraj pochodzenia).
W
silniku 2.2 i-CTDi uważaj na - Ten silnik, jeśli jest zadbany, rzadko
się psuje. Za to w katowanych autach może dojść do rozciągnięcia
łańcucha rozrządu (metaliczny hałas z okolic napędu rozrządu). Uwaga:
wysoki koszt naprawy – w ASO zapłacicie ok. 4000 zł.
BMW silnik 3.0d
Trzylitrowy
turbodiesel BMW cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku. Nie bez
powodu: dobra dynamika, przyjemny dźwięk (sześć cylindrów w rzędzie!) i
wysoka trwałość (zawodzą te same elementy, co w innych współczesnych
silnikach wysokoprężnych: wtryskiwacze, „dwumasy”, turbiny itd.). Musimy
jednak zaznaczyć, że niezawodność motoru dość mocno zależy od roku
produkcji. Starsze jednostki, z pierwszej serii M57, paradoksalnie są
najmniej problematyczne, mimo że dużo palą, a ich przebiegi nierzadko
sięgają kilkuset tys. km. Nowsze konstrukcje silnika 3.0d mają niestety
więcej wrażliwego osprzętu – m.in. współpracują z filtrem cząstek
stałych, który po kilku latach miejskiej jazdy ulega zapchaniu. Podobnie
jak w przypadku motoru Volvo, niektóre części zamienne są drogie. Mimo
to przyjemność z jazdy autem z mocnym 6-cylindrowym dieslem jest
naprawdę duża.
W
silniku 3.0d uważaj na - Wiele 3-litrówek z początku produkcji ma już
duże przebiegi i np. trzeba wymienić wtryskiwacze elektromagnetyczne. I
tu zaskoczenie: można je regenerować (250-700 zł) lub kupić nowe
(900-1800 zł zależnie od modelu).
Peugeot/Citroen silnik 2.0 HDI
Na
pytanie zadawane mechanikom specjalizującym się w naprawach francuskich
aut: „który turbodiesel należy do silników szczególnie godnych uwagi?”
znakomita większość odpowiada: „motor 2.0 HDi”. Bez wątpienia jest to
udana konstrukcja. Nie tylko charakteryzuje się wysoką kulturą pracy,
dobrą dynamiką i niskim spalaniem, lecz także uchodzi za solidnie
wykonany i mało awaryjny motor. Zaletami są przystępne ceny części, a
także popularność tej jednostki na rynku. Znajdziecie na nim różne jej
odmiany. Najsłabsza wersja motoru 2.0 HDi ma 90 KM i była produkowana w
latach 1999-2008 (polecamy!). To 8-zaworowa odmiana OHC (były też wersje
107-109 KM). Dużą popularnością cieszą się także nieco nowsze warianty
16-zaworowe z dwoma wałkami rozrządu w głowicy. Najczęściej można
spotkać wersje o mocy 136 i 140 KM (polecamy je z czystym sumieniem).
W silniku 2.0 HDI uważaj na - Stukanie w okolicach dolnej części silnika (zwłaszcza po zimnym rozruchu) i... wszystko
jasne – problem z kołem pasowym, a dokładnie z wbudowanym w nie tłumikiem drgań skrętnych. Koszt poza ASO: od ok. 300 zł.
Volkswagen silnik 1.9 TDI
Silnik
1.9 TDI to jeden z najpopularniejszych Diesli na rynku wtórnym.
Produkowany od 1991 r., wielokrotnie modernizowany (moc: 75-160 KM,
pompa rotacyjna lub pompowtryskiwacze), znalazł zastosowanie w
kilkudziesięciu modelach. Owszem, to głośny napęd, ale do dziś jest
ceniony za trwałość, niskie spalanie i tanie naprawy. Następca – motor
2.0 TDI z PD (pompowtryskiwacze) – okazał się nieporównywalnie gorszą
konstrukcją. Dopiero 2-litrówka TDI z wtryskiem common rail (CR),
wprowadzana sukcesywnie od 2007 r., ponownie sprostała wymaganiom rynku.
Owszem, nie jest już tak tania i łatwa w naprawach jak motor 1.9, ale
wielu mechaników pochlebnie wypowiada się o trwałości silnika 2.0 z CR.
Uwaga: motor 1.9 TDI z końca produkcji został nieznacznie zmodyfikowany.
Niestety, w przypadku wersji o oznaczeniu BXE odbiło się to na
trwałości – często dochodzi do przekręcenia się panewek (wada
materiałowa; dotyczy głównie odmian z lat 2006-2008).
W
silniku 1.9 TDI zwróć uwagę na - Jeszcze 10-15 lat temu było głośno o
często zawodzących przepływomierzach powietrza w 1.9 TDI. Dziś to
rzadszy problem, a usunięcie usterki nie jest przesadnie kosztowne.
Korzystałem z strony
http://www.auto-swiat.pl/eksploatacja/silniki-diesla-ktore-warto-kupic-najlepsze-jednostki-wysokoprezne-ostatnich-lat/8km3c
Komentarze
Prześlij komentarz