Zalety
Turbosprężarka zastosowana w silniku powoduje:
- wzrost sprawności silnika, poprzez wykorzystanie energii gazów wydechowych
- wzrost wysilenia, przez co silnik o określonej mocy ma mniejsze rozmiary i masę
- lepszą charakterystykę silnika (niższe obroty maksymalnego momentu obrotowego)
- lepsze opłukanie cylindra ze spalin
- nie występuje odczuwalny spadek mocy w miarę spadku ciśnienia atmosferycznego (większa wysokość pracy silnika).
Wady
- podczas sprężania zachodzi niekorzystny wzrost temperatury czynnika roboczego (aby temu przeciwdziałać stosuje się chłodnicę w układzie doładowania)
- podczas pracy w szybkozmiennych obciążeniach wydatek turbosprężarki
nie zawsze jest dobrany optymalnie do obciążenia (z tego powodu stosuje
się układy regulowanych kierownic w sprężarce, zawory upustowe, układy
bi-turbo)
- większa jest złożoność silnika, więcej miejsca wymaga zabudowanie takiego silnika.
- szybsze zużycie podzespołów silnika
- w starszych konstrukcjach występuje zjawisko turbodziury[2]
Komentarze
Prześlij komentarz