skruty co one znaczą

A/C - klimatyzacja.
ABC - aktywna regulacja zawieszenia. Ma ona na celu aktywną kontrolę wychyłów nadwozia. Sprawdza się podczas szybkiej jazdy w zakrętach lub w czasie gwałtownego hamowania, gdy samochód ma tendencję do nurkowania.
ABS - układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Jest on elementem układu hamulcowego. Pozwala np. na kontrolę nad autem/jego kierowalnością po mocniejszym wciśnięciu pedału hamulca.
AFS - adaptacyjny system przednich świateł. Steruje on światłami mijania dostosowując ich wiązkę do warunków ruchu.
AFL - system doświetlania zakrętów przez przednie reflektory.
ALR - automatyczne blokowanie napinacza pasów bezpieczeństwa.
AT - automatyczna skrzynia biegów.
CDI - silnik wysokoprężny Mercedesa z bezpośrednim wtryskiem oleju napędowego common rail.
CDTI - silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Stosowany w samochodach Opla.
CRDi - silniki diesla stosowane w samochodach marek Kia i Hyundai
D5 - jednostka wysokoprężna Volvo z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
DPF lub FAP - filtr cząstek stałych. Montowany jest on w układach wydechowych nowoczesnych silników wysokoprężnych. Oczyszcza gazy spalinowe z cząstek sadzy. Wprowadzenie filtrów DPF pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami diesla. Wielu kierowcom element ten sprawia jednak masę kłopotów z oczyszczaniem go.

DOHC - podwójny wałek rozrządu w głowicy jednostki napędowej. Jeden z nich odpowiada za sterowanie zaworami ssącymi, drugi wydechowymi.
 DSG - skrzynia biegów, którą wprowadził Volkswagen. Przekładnia ta posiada dwa sprzęgła - jedno dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Występuje w niej tryb automatyczny, jak też sekwencyjny tryb manualny. Automat działa tutaj bardzo szybko - zmiana biegów jest faktycznie natychmiastowa.
DTI - jednostka wysokoprężna znana z aut Opla
EBD - elektroniczny rozdział sił hamowania (przednich, tylnych, prawych i lewych kół).
EDS - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego
ESP/ESC - elektroniczny system stabilizacji toru jazdy auta (zapobiega także poślizgom bocznym oraz zabezpiecza przed utratą sterowności). W chwili gdy czujniki wykryją poślizg samochodu - np. po wejściu w zakręt - układ przyhamowuje koła (jedno lub kilka), by pojazd wrócił na swój tor jazdy. Używane są różne określenia tego systemu w zależności od producenta samochodu: m.in. VSA, VDC, DSC, DSA.
 HBA - hydrauliczny asystent hamowania pomagający w hamowaniu awaryjnym.
hill holder - tak nazywa się asystent ruszania pod górę. Auto możemy zatrzymać na wzniesieniu i nie stoczy się ono. Nie trzeba przy tym używać hamulca ręcznego. W chwili gdy ruszymy, układ przestaje działać.
JTS - to z kolei fiatowskie silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
MSR - system antypoślizgowy uzupełniający ASR. Zapobiega on poślizgowi kół, gdy kierowca hamuje silnikiem.
SBC - system elektronicznego sterowania układem hamulcowym. Stosowany jest w Mercedesach. Integruje z sobą inne systemy mające wpływ na hamowanie autem, czyli BAS, EBD czy ABS, ESP (częściowo).
SRS - system bezpieczeństwa biernego, w skład którego wchodzą napinacze pasów bezpieczeństwa wraz z airbagami.
TDI - turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oznaczenie to stosuje sie w autach koncernu Volkswagen.
TDS - stosowana przez BMW mocniejsza wersja wysokoprężnego silnika TD.  Oznaczenia TD albo dawniej D stosowane były w całej masie aut, bez względu na producenta. Motor TDS montowany był też np. w Oplu Omedze. Opinie wielu użytkowników są takie, że w Oplu był on bardziej awaryjny i sprawiał wiecej kłopotów.
TTiD - podwójnie doładowana jednostka stosowana w Saabach.
VVT-I - system zmiennych faz rozrządu. Występuje w Toyotach



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Hardkorowe Samochody CZ 1